torsdag 19. februar 2009

Dag 30-35 Nordre Flishovd-Tyinkrysset


Da var også etappe 4 over. Under kan dere se noen bilder fra de siste dagene. Bildet over er fra teltet i går.

Etter Finse gikk jeg et par dager alene før jeg traff på de tre andre npl gruppene ved Iungdalshytta. Jeg valgte en litt annen rute enn dem, men vi brukte like lang tid. Alltid hyggelig å treffe på dem, men det er også noe eget ved å gå helt alene.

Hundeekvipasjen tok seg en hviledag på Iungdalshytta, mens jeg og Erik gikk videre mot Bjordalshytta. Var til stor hjelp å være to denne dagen. Stigning på ca 500m + en del snø tar på. Vi byttet å gå først hver time. Kom frem ved mørkets frembrudd, gjennomvåte av svette. Godt å komme seg inn på hytta for å tørke litt. Bjordalsbu er forøvrig en særdeles trivelig hytte. Synes egentlig standarden på hyttene har sunket etter STF sine hytter, men Bjordalsbu var bra. Ligger på ca 1600moh.

Jeg tok meg en hviledag den 17 feb. Fikk da anledning til en del småreperasjoner og modifikasjoner. Tok til og med en klesvask. På kvelden kom også hundeekvipasjen. De hadde truffet på bestyreren av Iungdalshytta og Tonice hadde med en fatøl til meg. Smakte særdeles godt.

I går gikk jeg sammen med hundeekvipasjen. Fikk tatt noen fine bilder. Ettersom de andre måtte stoppe og vente på turfølge og forsyninger ved en vei gikk jeg videre noen kilometer. La meg i telt ved Masseringsnosi ca 20km fra Tyinkrysset.

I dag kom jeg altså frem til Tyinkrysset. Nedfarten ble i slutten unnagjort nedover preparerte løyper og skitrekk. En litt rar følelse å komme ned til 'sivilisasjonen' igjen. På joker'n fikk jeg handlet store mengder mat som jeg nå prøver å trykke i meg. Bor på Tyinkrysset fjellstove.

I morgen starter etappe 5 som om en god uke ender ved Kvam. Formen er bra og motivasjonen på topp. Føler at ting går utrolig bra ikke minst takket være god support hjemmefra. Setter fortsatt stor pris på kommentarer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heisann! Interessant å følge med på turen din. Overraska over at føret ser ut til å ha vore såpass tungt, mykje brøyting forstår eg. Ellers tommel opp for rutevalet om Eldravatnet, der sparte de nok ein halv dag. Var det forresten kurrant å renne ned den vegen?

Reknar med du skal gjennom Jotunheimen, det blir nok ganske så fint! Ikkje forvent for mykje av Gjendebu, heilt ok å overnatte, men ikkje som STF hyttene akkurat (Npl repstad vart skuffa over standarden ifølge nettsida).
Forøvrig av store interesse om nokon skulle prøve seg på Sikilsdalen-Kvam via direkteruta gjennom skogen og over fjellet (Slik NPL turen i 1991). Hadde planar om å gå dit, men det var heilt utelukka på grunn av for mykje nysnø.
Lykek til vidare!