fredag 6. mars 2009

Dag 45-50 Folldal-Røros


Nå er jeg vel fremme i Røros. Første gang jeg er her. Virkelig flott sted. Kom frem i går kveld og måtte innom tre steder før jeg fant et krypinn. Alt var fullt. Det er visst vinterfestspill som er årsak til folkemengdene. Følte meg ikke helt hjemme da jeg i morges spiste frokost i skitøyet sammen med 'fiffen'. Har en hviledag i dag og nyter livet ved å loffe i gatene. Mye å se.

Turen hit fra Folldal har vært ganske blandet. Det startet forholdsvis greit på søndag med noe nysnø og litt vind. Kom meg til Einunndalen ca 19km fra Folldal fjellstue.

Mandag var kanskje den tyngste og værste dagen til nå, tross godvær. Mildt og søkke tungt i terrenget. Gikk gjennom isen med venstre fot. Mer irriterende enn dramatisk. Rotet meg inn i den tetteste bjørkeskogen jeg noensinne har sett. Det toppet seg da jeg endelig kom ut av skogen og sank nedi til lårhøyde. Kom heldigvis utpå en kjerrevei og unnagjorde flere km de to siste timene enn resten av dagen.

Langs Savalen gikk jeg på traktorvei og kom innpå et fint løypenett. Fint vær. Mao en god tirsdag.

Onsdag var jeg innom Vingelen. En bygd midt inne i Forollhogna nasjonalpark. Fortsatt følger jeg traktorveier og gamle spor.

Og i går var jeg innom Dalsbygda på veien til Røros. Unnagjorde 40km som er den lengste dagen til nå utenom dag 1 da jeg gikk på rulleski.

Neste mål er nå Teveltunet. Der legger jeg fra meg utstyret og drar inn til Trondheim noen dager for å besøke studievenner. Kanskje kommer også mor en tur. Regner med at jeg er der i slutten av neste uke.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei igjen Fredrik

Gratulerer med å ha kommet til Røros og nå snart Trondheim med en god pust i bakken.

Tipper du registrerer dine favorittsteder underveis, og veldig interessant å følge deg på turen din. Anne følger også spent med nesten hver dag. Skal hilse så masse. O.Erik