fredag 17. april 2009

Dag 86-91 Över uman-Coarvihytta


86 11/4 Över uman-Umbukta-Sauvasshytta-Kvitsteindalstunet
Våknet til nok en strålende dag rett ved grensen til Norge. Mye overvann på Över uman, men kom meg over rimelig tørr. Tydelig et populært område for Ranaværinger. Masse folk. Nøt en burger på Umbukta til lunsj. På vei videre rotet jeg meg inn i et campingområde som arrangerte et barneskirenn. Tok sin tid å komme seg ut igjen. Mange som ville ha noen ord. Omsider tok jeg fatt på klatringen opp til Sauvass (998moh). Flott utsikt. Derfra videre mot Kvitsteindalstunet hvor jeg traff på (og vekket) en annen enslig vandrer.

87 12/4 Kvitsteindalstunet-Virvasshytta
Merker at snøen er gammel og råtten. Detter nedi for hvert annet tråkk. Skikkelig slit. Heldigvis blir det noe bedre hold i høyden (700+). Fremme på Virvass ble det kartstudier og endring på ruta videre. For å holde høyden bestemmer jeg meg for å holde meg i Sverige fra Nasafjellet til Balvatnet. Dermed ble det desverre ingen tur innom Graddisområdet. Får ha det til gode. Føler for alvor at våren er rett i hælene på meg.

88 13/4 Virvass-Randalskåta
Før Sverige var det en dag til i Norge. Gikk litt utenom Nordlandsruta. Denne gang for å unngå høyden grunnet vind. Etter en del leting fant jeg kåta. Måtte grave meg inn. En stund siden den hadde vært i bruk. Ganske skitten og forfallen. Etter at jeg hadde spist angret jeg litt på at jeg ikke slo opp teltet. Men jeg orket ikke. Trøtt og sliten trakk jeg buff'en over munnen og la meg ned. Sovnet som en stein, selv om jeg hørte musene rasle, og visste at edderkopper og annet småkryp hang rett over meg.

89 14/4 Randalskåta-Smuolevagge
Våknet småmett og droppet frokosten. Neida, mat får en ikke nok av. Tok frokosten ute i friluft. Nattens kulde (-17) hadde skapt et godt skarelag. Passerte ganske kjapt grensen og Nasafjellet hvor det finnes en gammel sølvgruve. Kom inn på Nasaleden og km føk avgårde. Traff på tre svensker på scootertur som gav meg lunsjrestene deres. En cola og polarbrød var ikke dumt. La meg til rett på polarsirkelen. Nok en milepæl.

90 15/4 Smuolevagge-Lulep njallajaure
Nok en flott dag. Gikk ned til Guijaure og traff på en haug med svensker som alle hadde pilk og kjørte scooter. Etterhvert fikk jeg vite at halvparten av sverige har påskeferie denne uken.

91 16/4 Lulep njallajaure-Coarvihytta
3mnd på tur! Nok en flott dag. Gikk langs leden og traff på både polisen og isfiskere. Ingen av dem med noen særlig fangst. Etter 3,5mil gikk jeg over til Norge igjen. 200 høydemeter lavere førte til betydelig mindre snø. Gikk til fots over isen på Balvatnet før jeg kom frem til Coarvihytta. Kun 18km unna Sulitjelma.

92 17/4 Coarvihytta - hviledag
Hørte rykter om at det var meldt storm til i dag. Så galt er det ikke, men det blåser og det falt ganske mye snø i natt. Kjenner meg også litt sliten så da passer det godt med en hviledag. I morgen går jeg ned til Sulis og plukker opp nye forsyninger. Så starter etappe 12 mot Abisko. Hvis alt går etter planen er målet nå å komme frem til Nordkapp om 1mnd. Altså 17mai.

2 kommentarer:

G-H N sa...

Hei!
stå på dere er flinke alle NPL VANDRERE .Tips når du kommer til Hukejavre gå rett frem mot alesjavre og du sparer deg en dag .Gikk fra sulis til Abisko uka før påske brukte 5dager gikk på 1 dag fra Hukejavre til Abisko.

Hilsen Geir-Hugo Nilssen mob. 90059283

Anonym sa...

Hei Fredrik!

Våren er i nok i hælene på deg, men lenger nord er vinteren ennå på plass. Du ser godt ut. Nå er du godt forbi polarsirkelen også. Lykke til i uken som kommer ! Anne ber hilse
T.Anne og O.Erik