tirsdag 28. april 2009

Dag 95-102 Ny-sulis-Abisko


95 Det startet tøft i bakkene fra Ny-sulis og opp til Sorjus. Kraftig stigning og mye nysnø. Ble regelrett parkert av Tom og Simon som gikk med sekk. Der bestemte jeg meg for å sende hjem pulken ved Abisko. Vi kom allikevel samlet frem til en primitiv svensk turisthytte uten ved, kalt svensk sorjus.

96 En roligere dag til Arasluokta. Kom i nærkontakt med to unge elgokser som var likegyldige til vårt nærvær. Ca 70m unna. Flott opplevelse.

97 Monsterdag der 46km ble tilbakelagt. Stigning i starten + sol betydde bar overkropp. Ble dårligere etterhvert og vi søkte ly i en koie til noen sørpe fulle finner på fisketur. Måtte desverre takke nei til sauna ettersom Akkastugorna lå 1mil lengre N.

98 13km over Akkajaure til Ritsem. Der stoppet vi ved en kiosk og nøt lunsjen noen timer. Gikk så de siste 15km til Sitasjaure.

99 Surt vær da vi startet og vi kom litt sent i gang. Været ble værre og vi tok inn på Hukejaure. Ble ønsket velkommen med saft og kjeks. På kvelden ble det fest med noen svensker. Mat og god drikke. Opplevelse!

100 Nok en sur dag. Mye vind og fuktig nedbør samt dårlig sikt. Formen ikke helt på topp. Da herlig å komme frem til badstu på Alesjaure.

101 Startet med dårlig vær. Endte opp med lite snø ved Abisko. Her har våren virkelig tatt tak og det ble en del vassing i 15cm overvann/slaps. Går på stier av snø. Tok inn på ungdomsherberg i Abisko øst.

102 Tidlig opp for å pakke utstyr som skal sendes hjem. Ca 50kg + pulk ble med toget over grensen til Narvik. Nå er det sekk som gjelder og da handler det om å spikke mest mulig. På kvelden spiste vi en bedre middag på Abisko mountain lodge.

Som dere sikkert skjønner har jeg fortsatt selskap i to kjempekarer fra Stavanger. Tom og jeg slår nå følge frem til Nordkapp mens Simon blir med et par dager til før han tar sykkelen fatt mot målet (dårligere tid grunnet jobb).
Jeg tar masse bilder, men det er desverre vanskelig å få lagt dem ut nå. Det får komme når turen er ferdig.
Spot'en er fortsatt ikke helt bra, men jeg forsøker å sende posisjon hver dag.
Ligger nå 3 dager bak skjema på 18 mai. Det skal jeg klare å ta inn hvis alt klaffer. Fortsatt er målet 17 mai!

3 kommentarer:

André M sa...

mektig imponert! stå på kamerat! :D

Anonym sa...

Høres bra ut at du har fått turfølge. Sikkert veldig fornuftig å sende hjem pulken.

Håper du får en fortsatt fin tur frem mot 17. mai
Tom

Anonym sa...

Bra guttar! Ser for meg lett springmarsj de neste to ukene.
17 mai kommer fort :) Rulleski er nok en glimrende idè.

Hilsen Broder Pål