tirsdag 15. juli 2008

5. etappe Tyinkrysset - Kvam/Rondablikk

Etterpåklokskap:
Fra Tyinkrysset må man følge veien opp til Tyin. Jeg var heldig og kunne dra pulken på siden av veien. Er det helt bart er det mulig å få tak i Taxi i Tyinkrysset som kan frakte pulk og annet utstyr opp til Tyin. På Tyin kan du følge scooterløype tvers over eller følge sommerveien langs vannet. Her kjører det forøvrig noen "beltedyr" som lager gode spor. Fondsbu var en flott plass å komme til. Man blir tatt godt imot av verten der. Det er nok mulig å gå lenger en til Gjendebu på en dag uten at det skal koste allverden hvis føret er bra. Veien til Gjendebu går over en fin stigning i starten før det går nedover og langs vannet Gjende til Gjendesheim. Fra Gjendesheim kommer utfordringen. Det er fortsatt noen km med løyper, men så står man igjen med vei egentlig. Det kan nok være mulig å gå rett ø gjennom Sikkilsdalen, men det var uaktuelt for meg grunnet mye snø. Jeg fulgte veien opp Sjodalen. Heldigvis var det stort sett snø på kantene. Men det er ikke noe særlig å gå på hard vei med skisko (og det er en del km). Brukte en dag til Randsverk. Der la jeg meg inn på campingplassen. Fine campinghytter. Jeg gikk så ned til Kvam. I ettertid skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg valgte det, men jeg sendte en pakke dit som jeg måtte hente. Er nok helt klart en bedre løsning å gå til Otta.
Lengde:
148km
Antall dager:
8 (12 feb - 19 feb) ca 19 pr dag
Kart:
1517II Øye 1:50 000
1517I Tyin 1:50 000 (Fondsbu/Eidsbugarden)
1617IV Gjende 1:50 000 (Gjendebu, Gjendesheim)
(Glittertinden - 625)
(Sikkilsdalen - 613)
1618II Sjodalen 1:50 000 (Hindsætri)
1718III Skåbu 1:50 000
1718II Vinstra 1:50 000

Turkart Jotunheimen øst 1:50 000
Om etappen:
For første gang vil ruten gå utenfor tidligere løyper som er avmerket på kartet. Fra området Gjendesheim blir utfordringen å finne en greiest mulig løype til område Kvam. Valget har falt på å følge sjodalen - hindseter - krysse over til heidalen - sjoa - kvam
Deletapper:
Tyinkrysset fjellstue (874moh) (Privat) - Fondsbu th (1065moh) (DNT Oslo) (vei1, jot79v) langs rv53 - Ø langs tyin - tyinholmen - NØ langs vei til eidsbugarden (22,7km)
Fondsbu th (1065moh) (DNT Oslo) - Gjendebu th (990moh) (DNT Oslo) (jot12v)
Ø langs bygdin - N opp høystakka - Ø høystakkatjernet - mellom geithøi og rundtom - inn veslådalen - Ø for gjendetunga - N over myr/elv - bru - Gjendebu (14,6km)
Gjendebu th (990moh) (DNT Oslo) - Gjendesheim th (994moh) (DNT Oslo) (jot6v, jot1v) NØ langs Gjende (19km)
Gjendesheim th (994moh) (DNT Oslo) - Hindsætri (17,8km)
Langs rv51 til Sjodalen - NØ langs øvre sjodalsvatnet - nedre sjodalsvatnet - følg utos/elv til Hindsætri (984 317)
Hindsætri - Kvam (874moh) (Privat) !!!Krevende!!!
Følg sjodalen/sjoa N til elv går Ø (høyspent passerer elva) - Rusnes lykkja - følg sjoa ø til vassrusti - nedre tråsåfossen - rustmyrbekken - stålane - kvernbrusætrin - herahaugen (Heidal) - SØ mot sjoa langs elv - Ø langs lågen til Kvam (60,5km)
Kvam - Rondablikk (13,2km)
Følg vei
Hytter:
Tyinkrysset
Fondsbu th
Gjendebu th
Gjendesheim th
Hindsætri
Kvam/Rondablikk
Hviledag i Kvam/Rondablikk
Div info:
post@tyin.no
Rondablikk høyfjellshotell
Kiwi Kvam
Postboks 6
2642 Kvam
Åpningstider postkontor
Man - Fre: 0700-2300
Lør: 0900-2100




Ingen kommentarer: