tirsdag 25. november 2008

50 dager igjen og HV banker på døren...

I dag er det kun 50 dager igjen til avmarsj fra Lindesnes fyr. Tiden flyr og jeg har selvfølgelig ikke fått gjort alt av forberedelser som jeg hadde ønsket. Men føler allikevel at jeg skal klare å komme greit i mål som planlagt. I skrivende stund holder jeg på å forbereder meg til en håndfull eksamener. På søndag tar jeg turen til Trondheim og blir der i 10 dager for å fullføre fagene. Den 11 desember er jeg tilbake i Sandnes med fullt fokus på tur igjen, ved siden av litt jobbing da.

Fikk også ett "hyggelig" brev fra vernepliktsverket i dag.

"Vernepliktsverket viser til din søknad om utsettelse av tjeneste ved Sjøheimevernsavdeling Vest Norge (SHV VN), med fremmøte 27.02.2009 11:00"

Drøftingen er som følger:
"Ikke dokumentert ferie, hvor feriebiletter, ei heller arbeidsgivers dokumentasjon for utsettelse som understreker viktigheten av tilstedeværelse ved arbeidet, eller bevis på at denne ferien var planlagt, kjøpt og betalt før innkalling kom i posten kan hjemle for utsettelse. Det understrekes videre: Arbeid gir i utgangspunktet ikke rett til utsettelse av pliktig heimevernstjenese."

...en haug med referanser til ulike lover følger...

"VPV finner ikke dette dokumentert i denne saken"

"Din situasjon hjemler ikke utsettelse ut fra fremlagte dokumentasjon. VPV må derfor avslå søknaden din"

Må innrømme at forventningen om å få godkjent søknaden om utsettelse ikke var den største, men allikevel. Dette var et lite slag i tryne. På det aktuelle tidspunktet for den viktige "endags oppkledningsøvelsen" vil jeg etter planen befinne meg midt i Forelhogna mellom Oppdal og Røros. Siden jeg ikke kan dokumentere at dette er ferie, hvor feriebiletter er kjøpt og betalt, eller at arbeidsgiver kan understreke viktigheten av å ha meg på jobb av økonomiske hensyn må jeg møte på Vatneleiren for å få utdelt klær. Etter tre års samvittighetsfull tjeneste ved Garnisonen i Sør-varanger føles dette i dag noe bittert. Ser nå litt mørkere på en ukes øvelse med HV de neste 30 årene. Fantastisk start på karrieren som HV soldat...

Det hele fører sannsynligvis til at jeg lar ski og pulk ligge og reiser hjem til vatneleiren. Reiser opp igjen til området rundt Forehogna etter endt tjeneste. Skulle imidlertid likt å sett MP komme etter meg pga av manglende oppmøte. Da ville kanskje også de fått noen feltdøgn i løpet av sin tjeneste.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Utrolig teit!

Anonym sa...

hahaha,MP hadde hatt godt av noen feltdøgn ja

Anonym sa...

Hehe...som en tidligere jeger humret jeg litt for meg selv. Jeg skulle gjerne sett de rødstrømpene på tur i skogen, milevis fra en varm mb. Tror nok de hadde takket for seg når skogsbilveien tar slutt :P

Anonym sa...

Hadde valgt 5 dager kakebu for ikke oppmøte, subsidiert 3-4 tusen kroner i refs for å kunne realisere en drøm! Enig..? :-)

Frederik D Norberg sa...

veldig enig! prøver på nytt og sender en anke. hvis heller ikke det går så får det bare være.

Anonym sa...

Tåpelig av forsvaret