onsdag 7. januar 2009

Matplan

Etterpåklokskap
Det er alltid en utfordring å vite hvor mye mat en trenger. Som regel tar man nok å overvurderer i starten, men det er greit (så lenge man kan kvitte seg med det). synes jeg. Etterhvert kommer man inn i hvor mye og hva man spiser. En eksakt utregning av kcal og gram ble for min del overflødig og unødvendig arbeid.

Frokosten bestod i hovedsak av en egenblandet miks med havregryn, tørrmelk, rosiner og smør. Denne ble tilberedt i gårsdagens real-turmat-pose ved å helle kokende vann over og la det stå noen minutter. Jeg kokte med andre ord ikke grynene. Dette funket for meg. Det var kjapt, enkelt og greit. Til tider varierte jeg litt med knekkebrød og pålegg. Pålegg kunne da være tubeost og kjøttpålegg.

Lunjsen kan knapt kalles noe måltid. Det ble stort sett knasking mens jeg gikk. Maks 5-10min stopp for å nyte et kakestykke, lefser eller nøttemiks. I starten spiste jeg mye sjokolade. Var nok til tider oppe i 150gr pr dag. Fikk også tilsendt noen kakestykker. Dette kunne kaker med mye nøtter og rosiner i. Masse energi og også noe vomfyll. Lefser spiste jeg mer av etterhvert (type Lierne baker). Etterhvert ble dette noe monotont, men det var enkelt og greit. Utenom gikk det mye i nøtter. Kjøttpølse og knask spiste jeg lite av på dagen.

Middagen bestod som regel av en pose real turmat. I den helte jeg også en pose potetmos og en god klatt smør. Dermed fikk jeg et godt og solid måltid som alltid mettet. Igjen enkelt og greit. Det gikk for det meste i den kjente real turmat, men jeg prøvde også adventure meal og mountain house. Satte mest pris på real. Adventure meal var ok, mens mountain house smakte noe plast. Selv om de ulike smakene overraskende ofte smaker ganske likt ble jeg aldri skikkelig lei. Var alltid en höydare å spise middag.

Det ble selvsagt lite ferskvarer i form av frukt og grønt. Som substitutt tygget jeg vitaminpiller (Type multivitamin). Jeg gikk alltid med ca 3 dager mer mat en det jeg tenkte å bruke per etappe. Kommer man ut for dårlig vær går dagene og maten fort. Jeg opplevde aldri å være skikkelig sulten på grunn av denne bufferen. Verdt hvert eneste gram.

Frokost
Havregryn 150g (548kcal)
Tørrmelk 30g (150kcal)
Sukker 40g (160kcal)
Rosiner 25g (76kcal)
Smør 30g (216kcal)
Knekkebrød 175g (560kcal)

Lunsj
Turkake 250g (1250kcal)
Sjokolade 150g (750kcal)
Nøttemiks 100g (650kcal)
Energidrikk 50g (187kcal)
Kjøttpølse/knask 100g (450kcal)

Middag
Real turmat 140g (588kcal)
Potetmos 90g (540kcal)
Olivenolje 25g (225kcal)
Snop 50g (225kcal)
Sjokodrikk 100g (112kcal)

Tot kcal = 6850
Vekt = 1565g

Multivitamintabeletter

Ingen kommentarer: