torsdag 12. mars 2009

Dag 51-55 Røros-Teveltunet (Trondheim)

Etter en litt lang dag i går kom jeg endelig frem til Teveltunet helt på grensen til Sverige og Storlien. Kom frem i 20 tiden og ble hentet av Runar, en god studiekompis. Ettersom den gamle og slitne Mazdaen (ender sine dager om en liten uke) ikke hadde plass til ski og pulk ble dette lagt igjen på Teveltunet. Turen inn til Trondheim tok ca 2 timer. Pizza fra o'martins gikk ned på høykant før jeg stupte til sengs.

Turen fra Røros og frem til Teveltunet startet litt kjipt med et par dager med veitrasking. Ikke så mye å fortelle om disse egentlig. Dreide seg stort sett om å sette på ipod'en, se ned i bakken og bare gå.

På Mandag kom jeg frem til Nedalshytta som ligger ved Sylane, på grensen til Sverige. Altså på høyfjellet igjen. Det føltes herlig. Og herifra var turen strålende. Virkelig flotte områder.

På tirsdag gikk jeg under Sylane på veien mot Storerikvollen. Også denne dagen var det fint vær og god sikt. Fikk tatt masse bilder. Dette var en relativt kort dag, så jeg nøt både en god morgen på Nedalshytta og gikk rolig frem til neste hytte. Nøt livet. Føret var helt perfekt ettersom vinden hadde stått hardt på de siste dagene.

Både Stoerikvollen og Nedalshytta er store flotte betjente hytter (stengt utenom påske tror jeg). På Nedalshytta var det til og med innlagt strøm. Litt småsliten selvbetjeningshytte. Storerikvollen hadde en kjempeflott "selvhusholdshytte" og med fantastisk utsikt mot Sylane.

Fra Storerikvollen var det ca 4 mil igjen til Teveltunet. Kunne delt denne distansen opp i to relativt rolige dager og lagt meg inn på Bjørneggen. Valgte allikevel å gi gass og få en dag ekstra i Trondheim. Startet derfor litt tidligere en vanlig og gikk på til jeg kom frem. Litt mildere og noe tåke gjorde føret litt tyngre. Jo lenger ned jeg kom jo mer kladdet det. Ikke så mye å se men navigeringen var enkel ettersom Trønderne er særdeles flinke til å merke løypene.

Blir nå her i Trondheim til mandag slik det ser ut nå. Her får jeg truffet litt folk og hentet meg inn igjen. Kjennes godt. Det blir også særdeles hyggelig å få besøk av mor til helgen.

Ingen kommentarer: