lørdag 19. juli 2008

Om turen

Å gå Norge på langs er en slags drøm som i mange år har ligget å vaket i bakhodet, men som allikevel ikke har blitt til en håndfast plan før for ett par måneder siden. Rundt påsketider oppdaget jeg at det var muligheter for å ta seg ett halvt års pause fra studiene. En mulighet som det fristet å benytte seg av. Fra påskeidyll i Sirdal med skiturer på dagtid og lesning av gamle tur og ekspedisjonsbøker på kveldstid var det ikke vanskelig å forestille seg hva en slik pause kunne fylles med. For å få fokus i eksamensperioden ble disse tankene lagt på is. Isen smeltet imidlertid kjapt straks den siste eksamen var fullført og avgjørelsen om å flytte hjem for å forberede meg til norge på langs ble tatt...

I hovedsak er planen å gå med ski og pulk, solo fra Lindesnes til Nordkapp. Allikevel vil trolig flere venner og familiemedlemmer henge seg på og bli med deler av turen. Dette er selvfølgelig hjertelig velkomment! Selve ruta er grovt sett planlagt og er delt opp i 15 hovedetapper.
  1. Lindesnes - Ljosland
  2. Ljosland - Haukeliseter
  3. Haukeliseter - Finse
  4. Finse - Tyinkrysset
  5. Tyinkrysset - Kvam
  6. Kvam - Folldal
  7. Folldal - Haltdalen
  8. Haltdalen - Teveltunet
  9. Teveltunet - Nordli
  10. Nordli - Hattfjelldal
  11. Hattfjelldal - Sulitjelma
  12. Sulitjelma - Abisko
  13. Abisko - Kilpisjavri
  14. Kilpisjavri - Skaidi
  15. Skaidi - Nordkapp
Dette er gjort av flere grunner. For det første tror jeg det er mentalt lettere både under planleggingen og under selve gjennomføringen å dele ting opp i delmål. For det andre tror jeg det hjelper med å holde litt orden i saker og ting (som f.eks. de ca 90 kartbladene). Holder nå på å finplanlegge hver etappe. Oppdateringer vil komme underveis... Det som er sikkert er at jeg deler av turen vil følge løypenettet til turistforeningen. Dette innebærer at jeg vil benytte meg av ulike turisthytter ved siden av å bo i telt. Det må også nevnes at grovruta har blitt planlagt med god hjelp fra den meget informative nettsiden til Ragnar Fjeld som gikk norge på langs i 2006.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dette bler fett! Glede meg t å se progresjonen både i forberedelsane og på selve turen:)