fredag 19. september 2008

Arcteryx alpha SV jk og Bergans bitihorn bukse


Bergans har i år kommet med en ny modellserie kalt bitiorn. Bitihorn buksen har en såkalt drop-seat glidelåsåpning fra livet og ned på begge ben i kombinasjon med justerbar linning. Den er litt forhøyet i livet bak og med forsterkninger på innsiden av beina. Strikkstramming ved anklene.
Jakken kan minne om bergans sin istind modell. Det jeg liker med jakken er at den ser ut til å være en "skikkelig" fjelljakke som både er lang nok og har store gode, funksjonelle lommer. I tillegg er hetten stor nok og lett justerbar. Synes allikevel den virket noe tung. Hadde opprinnelig tenkt å gå for bitihorn jakken også. Jeg har allikevel valgt Arcteryx alpha SV jk. Grunnen til dette er for det første at jeg fikk ett usedvanlig godt tilbud på den. For det andre kan vel dette betraktes som selveste kongen av jakker når det kommer til funksjon og kvalitet. Enkelt design, ikke for mye krimskrams, god passform, lett, tapede sømmer, forsterkninger på utsatte plasser og god hette. Grunnet gore-tex'en vil den nok ise litt på de kaldere dagene (da ville nok bomull vært det beste), men dette oppveies med at den holder tett på de våte dagene.

Etterpåklokskap
Jakke - Kjempefornøyd, se ovenfor.

Bergans bitihorn bukse. Jeg synes at selve stoffet (Dermizax) er bra og solid. Men selve sammensetningen av buksen, det vil si håndarbeidet med sømmer osv holder ikke. Jeg måtte selv til pers flere ganger med nål og tråd. Selene er ikke noe særlig da de til stadighet sklir av skuldrene selv om de er strammet på maks (jeg er 193 høy, hva med dem som er lavere?). Dette er et stort irritasjonsmoment som jeg også måtte modifisere. Lommene på lårene er ok, men det er mer behagelig å bruke dem hvis de står mer på siden. Skuffet!

Ingen kommentarer: