fredag 19. september 2008

Pulk - X-Plorer 168 Ekspedisjon - Fjellpulken

Modellen som erstatter den eldre KIII serien. En av fjellpulkens mest brukte og anerkjente ekspedisjons-modeller. Produsert i glassfiberarmert polyester. Skrog med høy skinnegang og avrundet skulderkant gir god flyt og stabilitet. Romslig nylon duk. Forsterket med aluminiumslist. Lukkesystem med strikk og oversnøringsreimer, samt innvendige og utvedige snørefester. Et utskiftbart skinnesystem gir optimale glide - egenskaper.

Vekt: 7kg
Lengde: 168cm
Bredde: 43cm
Lastehøyde: 50cm
Pakkevolum: 340L
Skroghøyde: 19cm

Trekksele
Ekspedisjonsele. Solid anatomisk sele for ekspedisjon. Ekstra god polstring for hofte og rygg. Avtakbar ryggstøtte. Brede skulderremmer, samt brystreim. Justerbar og forsterket i festepunkt for pulkdrag. Gir svært god fordeling av trekkbelastningen. Vekt 658g

Drag x2
Ekspedisjonsdrag, hel lengde. Drag i massiv epoxy med forsterket mellomstykke. Gir ekstra styrke og stivhet. Festes til selen med karabinkrok. Lengde: 210 cm Vekt 2,6 kg. Dette vil trolig få seg en knekk i løpet av turen, så det kan være greit med ett ekstra

Etterpåklokskap
Selve pulken - er jeg godt fornøyd med. Jeg vil påstå at formen (tynn og lang) til fjellpulken er mye bedre egnet til turgåing enn Acapulka-kite-modellen. Gikk med flere som hadde sistnevnte og de slet seg ihjel og misunnet meg stort ettersom jeg slapp å brøyte snø bak meg. Hva med stabilitet? Fjellpulken kommer med kraftige drag som holder pulken mer stabil enn Acapulkas myke drag. Selv om Acapulkaen er mye bredere veltet den mye lettere når den var fullpakket enn Fjellpulken. Det skyldes nok draget. Savner litt flere smålommer utenpå pulktrekket. Ødela den ene meien en gang, men dette var lett å skifte. Pulken fikk mye juling, men er fortsatt godt brukanes!

Trekkselen ble jeg aldri helt komfortbel. Brukte heller sekken min Norrøna reacon pack (forøvrig en super sekk!) som trekksele. Fungerte ok.

Draget som jeg brukte var forsterket. Altså meget stivt. Antall ganger pulken veltet kan nesten telles på en hånd. Dette skyldes nok draget. Veldig bra, men når pulken først veltet ville det nok vært bedre med et mykere drag.

Ingen kommentarer: