tirsdag 28. oktober 2008

75mm eller BC manuell?

Hvilket bindingssystem skal jeg velge? Dette har blitt ett vanskeligere valg enn det jeg tidligere hadde trodd. Er oppvokst med og har aldri gått på noe annet enn 75mm binding med tilhørende kraftige og stive skistøvler. Dette er nok noe av grunnen til min tidligere skepsis til såkalte BC systemer. Har alltid syntes de virker litt "puslete" og vinglete i forhold til den gamle traveren, 75mm. Har nå gått noen runder med fadern, kolleger på hetland spot og lest litt på nettet. Far er nok enda mer skeptisk til alt annet enn 75 mm enn det jeg er. Kolleger på butikken, mener bestemt at BC er veien å gå. På nettet ser det ut til at kombinasjonen Alfa skarvet og SNS BC manuell er en god kombi som mange er fornøyde med. Alternativet er en Rottefella super telemark + evt en vaier i tillegg. Det finnes fordeler og ulemper med begge alternativene.

Går jeg for Skarvet og SNS BC manuell vil jeg få ett system som er mykere og lettere i bevegelsen. Dette vil trolig også føre til mindre slitasje på selve utstyret i forhold til 75mm sålen. Samtidig vil det nok ikke bli like stødig i mer ulendt terreng, spesielt i skråninger og nedfarter.
Fordelen med 75 mm er nettopp det at man får mer stødighet. Systemet er generelt stivere og tyngre i bevegelsen ettersom det er selve skosålen man beveger. Dette kan over tid føre til at sålen regelrett knekker. Allikevel er dette ikke noe jeg har opplevd selv, men jeg har da heller aldri lagt ut på en så lang tur...

Svar: BC!
Uten tvil! Veldig glad for at jeg valgte BC magnum og Alfa Skarvet. Komforten i skoen og under selve gangen med bindingen var helt fenomenal. Belastningen på systemet er betraktelig mindre enn hos 75mm. Tror heller ikke det er så enorm forskjell i stabilitet heller. I slutten på turen gikk jeg med Tom. Han gikk med 75mm og skoene hans holdt med et nødskrik. Til slutt var det kun overdelen av læret som holdt sålen på plass.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut til at vi sitter å funderer på akkurat det samme:) Er selv også usikker på om jeg skal gå for 75mm eller SNS BC...men da må jeg spørre, har du vurdert Crispi Stetind med BC, en stivere sko en alfa skarvet, men mykere enn 75 mm:)

Frederik Duun Norberg sa...

Ja har sett på crispi stetind også. Virker som en bra støvel, men denne passer ikke foten min like godt som skarvet. Komforten er jo kanskje det viktigste. Videre virker det for meg som om skarvet kanskje er en varmere støvel enn stetind.

Teke sa...

Hei,

Jeg har gått en sesong med alfa skarvet og bc-binding. Alfaskoen er jeg særdeles fornøyd med. Den sitter meget godt på foten, er behagelig å gå med. Videre har jeg ikke vært plaget med å bli kald på bena. Det kaldeste jeg har vært utsatt for med disse skoene var 20 blåe.

BC bindingen meget god så lenge man ikke skal utfor bratte skråninger etc. Da merkes det at man ikke har samme stabilitet som med en 75 mm binding. Jeg har ikke prøvd disse hvor jeg har trekt pulk, bare med sekk (ca 20 kg). Det er vel en tendens at NPL'erne sverger til 75 mm binding, ut fra de blogger jeg har fulgt med på siste par årene.
Men hvorfor ikke prøve?

Jeg ønsker deg lykke til. Det er ingen tvil om at jeg kommer til å sitte her hjemme med en god porsjon misunnelse!

Frederik D Norberg sa...

Takker for nyttig info. Kommer til å gå for BC og Alfa Skarvet.

Unknown sa...

hallo. eg gikk med bc magnum heilt te topps. de holdt koken. hadde med 2 par ski. åsnes rago for pulk på flate vann,og åsnes nansen for kupert terreng. korter utgave . skoa var meindl profi expedition. pluss kartanger inni. og plastposer. frøs allllldri og skoa var like tørre hver dag. fikk litt negl sopp,men beina var i slaget hver dag. ring meg på 90505543 hvis det er noe. eg bor på randaberg. www.jrf.no

Frederik Duun Norberg sa...

takker jan roar. har sett en del på siden din må jeg innrømme :)

Anonym sa...

Heisann Fredrik!

Marius her, så du har linket til siden min :) Jeg har valgt samme ski som deg Amundsen i 208, men med super telemark med wire (75mm)... Begge deler gjør sikkert jobben, men jeg valgte å prioritere stabilitet og kontroll på skia. Når kontaktpunktet mellom ski og støvel er en pinne på 3 cm blir det mer vinglete enn en bred gummiflens med større anleggsflate (tror jeg). Ønsker deg lykke til! Kanskje vi sees der ute i det fri?

Marius H. Montarou

Frederik Duun Norberg sa...

Hei Marius!
Ja du får nok mer stabilitet og støtte med 75+wire. Men kan det bli for stivt? Jeg vet ikke... Skarvet skoen satt umåtelig mye bedre på foten min enn noen annen skisko. Det blir første gang jeg prøver meg på BC systemet (Er som sagt oppvokst med 75mm) så jeg er spent på hvordan det vil funke. Vi får ta en oppsummering etter turen :)