tirsdag 3. februar 2009

Reisebrev Dag 11-18 Suleskard-Haukeliseter

Siden jeg først er her på Haukeli og har allverdens med tid kan jeg gjøre litt mer rede for den siste uken. Forrige helg tilbrakte jeg med familien på hytta. Var viktig for meg å få det til slik at vi kunne møtes der om helgen. Måtte også reise tilbake til Ljosland for å hente pulken som jeg satte igjen der. Gikk som kjent fra Ljosland til Suleskard med sekk. Noe som fungerte bra.

Man 26 jan-dag 11 Måtte pakke noe om og kom ikke av gårde før kl 12. Hadde allikevel rimelig god tid og kom frem til Taumevatn i god tid før mørket falt på. Været var strålende og føret var bra. Også for pulk. Kjente litt på en irritert sene i høyre kne disse dagene. Traff også på sporene til en gruppe som også går Norge på langs. Tror de startet i begynnelsen av jan.

Tirs 27 jan-dag 12 Ruten gikk via Storevatn tik Kringlevatn. Været var ok til jeg passerte Storevatn, men så begynnte det å bli dårligere sikt. Kom frem rett før mørket.

Ons 28 jan-dag 13 Opprinnelig var planen å gå til Hovatn. Men grunnet dårligere vær og en tanke om å krysse Blåsjø la jeg meg til på Storsteinen.

Tors 29 jan-dag 14 Dagen da Blåsjø skulle krysses startet bra med en nydelig soloppgang. Men da jeg kom til Blåsjø gikk jeg inn i tåka. Så ikke mer en 5-10m og måtte gå med kompasset i hånda. Tok selvfølgelig mer tid en planlagt og reduserte dagens mål til Vassdalstjørn.

Fre 30 jan-dag 15 Solen kom frem igjen og jeg fikk en flott tur til Krossvatn. Fant igjen ferske spor fra gruppene foran meg.

Lør 31 jan-dag 16 Nydelig vær også denne dagen. I hyttebøkene ser jeg at det er to grupper som ligger et døgn foran meg. Fikk oppleve nydelig utsikt og noen vanvittige nedkjøringer ned til Bleskestadmoen.

Søn 1 feb-dag 17 Strålende dag. Omtrent like bratt opp fra Bleskestadmoen som det var ned. Måtte tidvis ta av meg skiene og dra meg opp. Burde nok funnet meg en mer østlig rute. En trøst er det at de foran meg har slitt minst like mye. De har jo også med bikkjer de må dra med seg. Kom til slutt frem til Holmavatn. Kneet er nesten helt bra igjen.

Man 2 feb dag-18 Nok en strålende dag. Kun sjarmøretappen igjen ned til Haukeliseter. Mange flotte nedkjøringer og hadde et nydelig svalestup ned turistskardet. Kom frem ca 1500 i -19,5 grader. Turens kaldeste måling. Gjengen foran meg satte i marsj fra Haukeli denne dagen. Så jeg får vente litt til med å hilse.

Alt i alt en strålende uke. Det er lite jeg egentlig kan sette fingeren på. Blir her nå på Haukeli frem til tors. Får besøk av far i morgen kveld og som blir med i starten av etappe 3. Det blir bra!

Ingen kommentarer: