lørdag 4. april 2009

Dag 79 Hattfjelldal-Tverrelvnes

I dag startet jeg på etappe 11 som til slutt vil ende i Sulitjelma. Selv om det kjennes bra ut å være i gang med nr 11 av i alt 15 etapper går jeg med en erkjennelse av at det nok er et stykke igjen allikevel. Grunnet mye nedbør og mildvær den siste tiden ble den planlagte ruten endret. Hadde opprinnelig tenkt å gå nordøst over Røssvatnet, men fire mil i overvann fristet lite. Da jeg i går også traff på Elisabeth og Gunder Gardsmark på Coop'en og fikk tilbud om kjøring av pulk og overnatting øst mot svenskegrensen ble valget enkelt. Selv om jeg i dag ikke har kommet en meter lenger nordover kan jeg her fra Tverrelvnes komme meg opp i høyden, noe som nok vil gjøre ferden mer minnerik enn å gå å kave nede i "lavlandet". Det ble ikke så langt å gå i dag, fulgte stort sett løyper og vei. Selv med tungt skydekke, var det stort sett opphold og jeg krysser fingrene for at det vil fortsette slik. Gikk kun med sekk i dag ettersom Gunder var så grei å komme ned til Hattfjelldal hotell for å hente pulken (som forøvrig har fått seg helt nye meier). Det føltes herlig å gå med lett oppakning. Pulken er nå rekordtung, med mat og utstyr for 15 dager. Tror ikke jeg vil bruke så lang tid til Sulis, men det er greit å være sikker. Uansett god trening. Da jeg kom frem til Tverrelvnes ble jeg tatt varmt imot av familien Gardsmark. Hytta som jeg får låne var pyntet med påskedekorasjoner og peisen var godt i gang med oppvarmingen. Jeg ble også invitert inn til kaffe, vafler og "norge på langs boller". Her har de nemlig hatt besøk av NPL'ere før. Smakte utsøkt. For å toppe det hele kom Elisabeth og gav meg et påskeegg med masse snop. Hva mer kan man ønske seg? Helt fantastisk! Virkelig takknemlig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Frederik. Hyggelig å bli kjent med deg på Holden fjellgård(Snåsa)(kompis av Marius Montarau). Turen til Meråker gikk forøvrig veldig greit. (Slik som du forutsa:) ). Følger med deg videre til Nordkapp. Ser ut som du holder et jevnt og høyt tempo. Lykke til videre. Mvh Anders Engum