søndag 5. april 2009

Dag 80 Tverrelvnes-Penkelen (Steinkjerka)-Tverrelvnes

Startet dagen med håp om å komme meg et stykke lenger nordover. Gunder var så grei å kjøre scooter med pulk og sekk opp til over tregrensen. Dermed kunne jeg springe opp de første stigningene og få en god start på dagen. Det var litt kjøligere i natt og føret var blitt bedre. Over tregrensa var det et så bra skarelag at det nesten tålte hele tyngden min (som ligger på ca 90kg, så jeg får i meg nok mat). Tok på meg sekk og koblet på pulken og satte optimistisk i vei. Litt vind, men fullt overkommelig. Etter noen få kilometer følte jeg den venstre skien datt litt lengre nedi enn høyre. Det var heller ikke bakdelen som skar nedi, men midtparten. Jeg hadde brukket skien...

Måtte la det synke inn et lite minutt før jeg tok av meg skien for å studere nærmere hva som hadde skjedd. Det viste seg at skien hadde gitt etter rett under bindingen. Stålkantene hadde løsnet fra selve skien og hadde brudd fire ulike steder. Da jeg undersøkte den høyre skien viser det seg at stålkantene har fått noen brudd der også og er i ferd med å løsne. For meg ser dette ut som et slags tretthetsbrudd. Skiene har ikke fått noen harde slag, og jeg mener selv jeg har passet godt på dem. Kanskje har det trukket inn noe fuktighet de siste dagene som har svekket trekjernen.

Det var naturlig nok ikke noe poeng å fortsette videre. Snudde og gikk ned til Tverrelvnes igjen. For å se det positive i det var det bra at det skjedde nå, og ikke om noen dager, da jeg ville befinne meg enda lenger utenfor allfarvei. Her på Tverrelvnes får jeg kjempegod hjelp og blir godt tatt vare på. I morgen vil jeg ta en telefon til Åsnes, bli kjørt ned til Hattfjelldal for så å ta bussen ned til Mosjøen. Forhåpentligvis kan jeg ordne det slik at jeg får ut et nytt par ski i en sportsbutikk der. Hvis alt ordner seg er jeg i gang igjen tirsdags morgen. En annen positiv ting er at jeg nå i kveld får se Brann knuse RBK!

Ingen kommentarer: